Duits | D- en D&A-finaliteit
Krass
Krass daagt de leerlingen uit om volop te spreken, luisteren, schrijven en lezen in het Duits. Deze vernieuwende blended methode plaatst de tekstsoorten centraal en biedt gevarieerde, actuele en uitnodigende werkvormen en taalmateriaal.
- Herhalen met digitale escape room
- Woordenschat visueel aanbrengen
- Flexibel inzetbaar
Bekijk de video's
In deze afspeellijst ontdek je de sterktes van de methode en extra toelichting.
Blader door het materiaal
Je bekijkt hier een selectie van het lesmateriaal.
Maak een afspraak
helpen je graag verder.
De adviseur komt graag langs voor een
presentatie op school of online.
Ontdek meer over Krass
Krass is een blended methode, want leren gebeurt zowel op papier als digitaal.
We maken bewust de afweging tussen papier of digitaal waar de didactiek een meerwaarde is voor het leerproces van de leerling. Als leerkracht kies je zelf welke materialen je wanneer inzet. Al ons digitaal materiaal vind je op Polpo.
Deutsch ist voll krass!
Het versterkende adjectief krass staat voor iets dat in extreme mate goed (of soms slecht) is, hier betekent het in begeisternder Weise gut oder schön. Vooral jongeren gebruiken het woord krass om hun enthousiasme of verwondering over iets uit te drukken. Bovendien is Duits de meest gesproken moedertaal in de EU. Wie Duits begrijpt en spreekt, kan dus met heel wat Europeanen communiceren en samenwerken. Duits is dus niet alleen krass, maar ook bijzonder nuttig!
Diabolo
Eén module heeft een doorlooptijd van een 12-tal lestijden.
De modules van Krass volgen het Diabolo-model van die Keure dat de lestijden opdeelt in drie fasen:
Ontdekken (intro) (1 lestijd)
Elke module start met ‘Ein krasser Einstieg’ als intro: een korte activiteit die interesse wekt en voorkennis activeert.
Onderwijzen (midden) (8 lestijden)
Daarna volgt ‘Voll krass drauf’ als midden: een reeks lesactiviteiten om instructie te geven, te laten oefenen en te differentiëren naar niveau. De actieve woordenschat en de grammatica worden consequent aangebracht en ingeoefend. Op het einde volgt een klassieke toets.
Toepassen (outro) (3 lestijden)
De ‘Krasser geht’s nicht’ sluit de module af met een opdracht die de synthese en transfer is van wat er in die module geleerd en geoefend is. Leerlingen maken een betekenisvolle taak met een doel en voor een ontvanger, waarvoor ze bewust terugkoppelen naar het communicatiemodel.
- ☝️ Besonders toll: Voor de leerlingen starten met de ‘krasser geht’s nicht’ bieden we een digitale escape room aan waarin de leerlingen de aangeboden leerstof spelenderwijs herhalen. Als ze de sleutel vinden, dan hebben ze de leerstof onder de knie en zijn ze dus klaar voor een grotere summatieve toets en kunnen ze de ‘krasser geht’s nicht’ aanvatten.
Spiraalaanpak
De modules bouwen telkens verder op de eerder verworven kennis en vaardigheden. Dankzij die spiraalaanpak herhalen de leerlingen automatisch de leerstof en kan de leerkracht ook vroeger evalueren, remediëren en differentiëren.
Tekstsoort centraal
In tegenstelling tot de meeste methodes vertrekt Krass niet vanuit de vaardigheden, maar vanuit de tekstsoort. Dat doen we omdat het taalgedrag in de eerste plaats gestuurd wordt door de tekstsoort en het daaraan gekoppelde communicatiemodel, eerder dan door de vaardigheid die je hanteert. Voor moderne vreemde talen zijn er in de eindtermen 5 tekstsoorten gedefinieerd: informatief, opiniërend, prescriptief, narratief en persuasief (vanaf de 3e graad). Elke module vertrekt vanuit een hoofdtekstsoort. Alle activiteiten binnen die module staan in het teken van die tekstsoort.
Functioneel schrijven
Leerlingen noteren bij Krass enkel als dat bijdraagt tot de verwerking van de leerstof of bij een eigenlijke schrijfopdracht. Zo benutten ze de kostbare tijd, die ze anders gebruiken om te pennen, volledig om mee te redeneren, te discussiëren en te argumenteren, kortom om hun communicatievaardigheden te oefenen
Modules
Krass gaat voor het principe ‘less is more’: geen lijvig boek boordevol tekstmateriaal, maar losse modules die aangevuld worden met online materiaal op het digitaal platform Polpo om lessen te verrijken, te differentiëren en het aanbod te actualiseren. Dat faciliteert de leerkracht om de lessen te verrijken, te differentiëren naar interesse en niveau, en het aanbod te actualiseren.
Motiverend en doelgericht
Krass is een doelgerichte methode waarvan de inhoud fris en actueel is. Door de focus op de tekstsoorten zijn de doelen doorheen een module afgelijnd, duidelijk en dwingend, maar tegelijkertijd zijn de werkvormen en het taalmateriaal gevarieerd, actueel en uitnodigend. Zo herkent de leerling zelf makkelijk welke hogere taaldoelen achter een concrete taak of tekst zitten, weet de leerkracht perfect in welke leerlijn of doelencluster hij/zij aan het werk is, en is de evaluatie tussendoor en op het einde van een module transparant en efficiënt voor alle betrokkenen (leerling, leerkracht, ouder).
Vernieuwende lay-out
De lay-out van elke module is uniek omdat die volledig is afgestemd op de focustekstsoort. Die uitnodigende lay-out motiveert de leerkracht en leerlingen om met de module aan de slag te gaan en tegelijk uit te kijken naar de volgende, net als bij je dagelijkse krant, je favoriete tijdschrift of je volgende boek.
Leerkracht en leerling afwisselend aan zet
Krass richt zich op leerkrachten die doelbewust afwisselen tussen leerkracht- en leerlinggestuurd onderwijs. Het zijn leerkrachten die veel belang hechten aan taakgerichtheid en communicatie, maar die ook graag onderwerpen gestructureerd en cursorisch behandelen, indien functioneel en dus nodig op dat moment.
Krass biedt digitaal mogelijkheden tot differentiatie op Polpo:
- Op interesse: leerlingen krijgen verbredende opdrachten als aanvulling bij het basismateriaal.
- Op niveau: leerlingen krijgen zowel moeilijker als makkelijker tekstmateriaal om te remediëren en te verdiepen
- Voor wie extra ondersteuning nodig heeft: bij het lezen beschikken leerlingen digitaal ook over de audioversie van de teksten in de module.
Evaluatie tussendoor
De brede evaluatie tussendoor geeft inzicht in de vorderingen van de leerling tijdens de instructieweken en stuurt de binnenklasdifferentiatie. Afhankelijk van de activiteit gebeurt die evaluatie door de leerkracht, een medeleerling of de leerling zelf, voornamelijk aan de hand van observatie, maar evengoed door korte summatieve toetsen.
Eindevaluatie
Krass voorziet zowel permanente evaluatie als een klassieke toetsing bij elke module. De klassieke toetsing bestaat uit een taalbeschouwingstoets en een vaardigheidstoets. Zowel het kennen als het kunnen komen daarin aan bod.
Transferopdracht (toepassen)
Ook de transferopdracht bij de outro (de Krasser geht’s nicht) wordt geëvalueerd. Daarbij wordt zowel aandacht besteed aan het proces als aan het product.
Digitaal op Polpo
- Bordboek per module
- digitale oefeningen
- differentiatiemateriaal (lees meer onder Differentiatie)
- Instructievideo’s bij grammaticale concepten
- Digitale escape room als afsluiter van een module
- Jaarplan en concordantielijst
- Handleiding per module:
- Lessuggesties
- Correctiesleutels
- Evaluatiemateriaal (kijkwijzers, toetsen …)
- Ondersteuningsmateriaal: spreekkader, schrijfkader, audioversie van leestekst, variatie tekstmateriaal, woordenschatlijsten van actieve woordenschat …)
- Varianten + toelichting bij communicatieve
Op papier
- Modules
Krass 2e graad: set 1
Module 1 – Du und ich
Module 2 – Am Sonnabend und so…
Krass 2e graad: set 2
Module 3 – Feierei, bist du mit dabei?
Module 4 – Lernen? Gerne!
Krass 2e graad: set 3
Module 5 – Medienwelle
Module 6 – Auf ins Vergnügen!
Krass 3e graad: 5 sets van 2 modules
Set 1 t/m 4 – voor alle leerlingen van D- en D&A-finaliteit
Set 5 – enkel voor leerlingen van D-finaliteit - Een vademecum per graad
- Visuelle Grammatik (facultatief): Deze Duitse beeldgrammatica brengt abstracte onderwerpen van de Duitse grammatica visueel en spelenderwijs aan en is een praktisch naslagwerk voor leerkrachten Duits. De uitgave is inzetbaar in:
- De 2e en 3e graad in het secundair onderwijs
- Avondonderwijs
- Hoger onderwijs met Deutsch als Fremdsprache (DAF)
Het leerlingenmateriaal van Krass bestaat uit modules. Welke module kun je in welk jaar en welke finaliteit en richting inzetten?
Krass 2e graad
Voor de 2e graad bevat Krass drie sets van twee modules. Elke module focust op één specifieke tekstsoort. De papieren modules bevatten het klassikaal materiaal dat de leerlingen uitgebreid bewerken en verwerken.
- Identieke uitgaven D- en D&A-finaliteit
Het materiaal van Krass voor de 2e en 3e graad kan zowel in de D-, als in de D&A-finaliteit ingezet worden. Dat betekent dat de modules voor beide finaliteiten identiek zijn. Waarom maakten we die keuze?
De eindtermen en leerplannen voor Duits verschillen in beide finaliteiten weinig tot niet.
De modules zijn daardoor perfect aangepast op de eindtermen en leerplannen voor de leerlingen uit de D-finaliteit die moderne talen volgen., maar ook voor de leerlingen uit de D&A-finaliteit die Duits in het lessenpakket hebben.
- Inzetbaar voor alle opties Duits in de D-finaliteit
Leerlingen kunnen Duits volgen vanaf de 2e graad. Scholen kunnen zelf bepalen of ze Duits aanbieden vanaf het 3e of pas vanaf het 4e jaar. De modules van Krass zijn op de volgende manier vlot inzetbaar bij om het even welke optie:
- Richting Moderne Talen
Ondanks de weinige verschillen in de eindtermen voor Duits, moeten leerlingen uit de Moderne talen bepaalde cesuurdoelen behalen, wat niet zo is voor leerlingen in de D&A-finaliteit.
Krass 3e graad
Momenteel werken we aan het materiaal voor de 3e graad. De schema’s hieronder geven een duidelijk overzicht van de planning voor de modulesets per finaliteit:
De methode volgt de planning van de nieuwe eindtermen.
3e jaar: beschikbaar
4e jaar: beschikbaar
5e jaar: zomer 2023
6e jaar: zomer 2024