die Keure Educatief

Eerst bewegen, dan leren – Neuromotorisch ontwikkelingsprogramma voor scholen

Methode: Varia

Alles vloeit voort uit ‘beweging’. Een moeder is opgelucht wanneer ze de baby voelt bewegen in haar buik. We moedigen onze kleintjes aan om te grijpen, te rollen en te ontdekken. Een kleuter loopt, speelt en wordt met de dag slimmer. Maar eenmaal op school wordt alles weer omgegooid. We belonen kinderen als ze kunnen stilzitten en het leren gebeurt niet langer meer met handen en voeten… Nochtans maakt beweging deel uit van de natuur van kinderen. Beweging voedt hun jonge brein, maakt ze alert en weerbaar.

Wat heeft ‘beweging’ nu met leerproblemen te maken? Wel, bekijk de motoriek van een leerling en je kunt een inschatting maken over diens leerpotentieel. The way we move, is the way we think! En omgekeerd: hef de motorische blokkade bij een kind op en het kan eindelijk zijn capaciteiten laten zien. Decennialang is de aanpak van leerproblemen quasi hetzelfde gebleven. 
Maar cognitieve drill en remediëring brengen niet elk kind vooruit. De hersenfuncties stimuleren via de motorische weg wordt nog teveel onderschat. Maar als een kind nog geen controle heeft over zijn lichaam of over zijn bewegingen, dan kan het toch ook niet stilzitten en leren?

Het boek biedt naast een duidelijke uiteenzetting, een reeks screeningstesten en een
bewegingsprogramma aan voor kinderen.

Volg een opleiding op maat bij deze uitgave!

37,00

Artikelnummer: 601009245 ISBN: 9789048617104

Alles vloeit voort uit ‘beweging’. Een moeder is opgelucht wanneer ze de baby voelt bewegen in haar buik. We moedigen onze kleintjes aan om te grijpen, te rollen en te ontdekken. Een kleuter loopt, speelt en wordt met de dag slimmer. Maar eenmaal op school wordt alles weer omgegooid. We belonen kinderen als ze kunnen stilzitten en het leren gebeurt niet langer meer met handen en voeten… Nochtans maakt beweging deel uit van de natuur van kinderen. Beweging voedt hun jonge brein, maakt ze alert en weerbaar.

Wat heeft ‘beweging’ nu met leerproblemen te maken? Wel, bekijk de motoriek van een leerling en je kunt een inschatting maken over diens leerpotentieel. The way we move, is the way we think! En omgekeerd: hef de motorische blokkade bij een kind op en het kan eindelijk zijn capaciteiten laten zien. Decennialang is de aanpak van leerproblemen quasi hetzelfde gebleven. 
Maar cognitieve drill en remediëring brengen niet elk kind vooruit. De hersenfuncties stimuleren via de motorische weg wordt nog teveel onderschat. Maar als een kind nog geen controle heeft over zijn lichaam of over zijn bewegingen, dan kan het toch ook niet stilzitten en leren?

Het boek biedt naast een duidelijke uiteenzetting, een reeks screeningstesten en een
bewegingsprogramma aan voor kinderen.

Volg een opleiding op maat bij deze uitgave!

Screeningtesten voor kinderen tussen vier en zeven jaar
Algemene richtlijnen

  • Testen voor de neuromotoriek
  • Testen voor primitieve reflexen
  • Testen voor de visuele perceptie en     visuomotorische integratie
  • Scores interpreteren

Screeningtesten voor kinderen vanaf zeven jaar

  • Algemene richtlijnen
  • Testen voor de grove spiercoördinatie en het evenwicht
  • Testen voor nog actieve primitieve reflexen
  • Testen voor de oogmotoriek
  • Testen voor de visuele en auditieve herkenning van klanken en letters
  • Testen voor de visuele perceptie en de visuomotorische integratie
  • Scores interpreteren

Het neuromotorisch ontwikkelingsprogramma van het INPP

  • Gebruik van het neuromotorisch ontwikkelingsprogramma van het INPP
  • Het neuromotorisch ontwikkelingsprogramma
  • Extra oefeningen voor bilaterale integratie
Gewicht 328 g
Afmetingen 240 × 160 × 10 mm