Biologie | D-finaliteit
Isaac-biologie
Met de blended methode Isaac-biologie leren jongeren op een wetenschappelijke manier naar de wereld kijken en natuurlijke fenomenen vatten.
- De wereld ontdekken vanuit verwondering
- Wetenschappelijke kijk op maatschappelijke vraagstukken
- Natuurwetenschappelijke onderzoeksmethode
- Online aanbod van experimenten
- Efficiënt leerproces
Bekijk de video's
Verschijnt binnenkort.
Blader door het materiaal
Je bekijkt hier een selectie van het lesmateriaal.
Maak een afspraak
helpen je graag verder.
De adviseur komt graag langs voor een
presentatie op school of online.
Ontdek meer over Isaac-biologie
Isaac-biologie is een blended methode, want leren gebeurt zowel op papier als digitaal.
We maken bewust de afweging tussen papier of digitaal waar de didactiek een meerwaarde is voor het leerproces van de leerling. Als leerkracht kies je zelf welke materialen je wanneer inzet. Al ons digitaal materiaal vind je op Polpo.
Biologie onder de loep
Isaac-biologie wil in de eerste plaats jongeren betrouwbare feitelijke kennis bijbrengen op een methodische wijze. Verwondering is daarbij een belangrijke motor om die verschijnselen wetenschappelijk te beschrijven en te verklaren. De methode laat leerlingen hun denkbeelden bijstellen door met elkaar te argumenteren. Zo ontwikkelen ze een rationele geest en groeikansen om deel te nemen aan een technologisch-wetenschappelijk gefundeerde maatschappij.
Diabolo
De methode is opgebouwd volgens het Diabolo-principe:
Ontdekken (intro)
Elke module start met een ‘Isaac-moment’ als intro: een korte activiteit die interesse wekt vanuit verwondering en de voorkennis van de leerlingen activeert. Op Polpo zijn eventuele varianten van het Isaac-moment ter beschikking.
Onderwijzen (midden)
Daarna volgt een reeks lesactiviteiten om kennis en inzichten te verwerven via impressie, verwondering, instructie en inoefening. Waar mogelijk linken we met eerder verworven kennis en met de andere disciplines.
Toepassen (outro)
De ‘Isaac-actie’ sluit de module af met een concrete en functionele transferopdracht als synthese van wat er in de module geleerd en geoefend is. Leerlingen passen verworven kennis en inzichten toe in de praktijk en in een andere context.
Spiraalaanpak
De leerstofonderdelen worden regelmatig herhaald en verder uitgediept waar relevant. Doorheen de modules maken we gebruik van verwijskaders om de linken visueel te maken voor de leerlingen. Dit doen we binnen het vak biologie, maar ook over de wetenschapsvakken van Isaac heen indien zinvol.
Functioneel schrijven
Leerlingen noteren bij Isaac-biologie enkel als dat bijdraagt tot de verwerking van de leerstof. Zo benutten ze de kostbare tijd, die ze anders gebruiken om te pennen, volledig om mee te redeneren, te discussiëren en te argumenteren.
Motiverend en doelgericht
In functie van de lesdoelen en de beginsituatie van de leerlingen worden de werkvorm, de leer- en oefenstof en de leeractiviteit bepaald. Dat kan gaan van volledig leerkrachtgestuurd naar zowel leerkracht- als leerlinggestuurd tot voornamelijk leerlinggestuurd. We voorzien steeds een grote variatie aan werkvormen (individueel, parallel of complementair groepswerk, in duo’s …). Die variatie zorgt voor motivatie bij de leerlingen. De leeractiviteiten worden geëvalueerd door permanente evaluatie en feedback.
Experimenten
In de lessen met Isaac-biologie worden regelmatig experimenten uitgevoerd volgens de wetenschappelijke methode. Bij de experimenten kun je de onderzoekscompetenties van de leerlingen bevragen.
Isaac-biologie 3
- D-finaliteit – Moduleoverzicht (1 uur en 2 uren biologie)
Homeostase | Waarnemen van prikkels | Het zenuwstelsel | Het endocrinestelsel | De spieren | Homeostase bij planten
Isaac-biologie 4
- D-finaliteit – Moduleoverzicht (1 uur en 2 uren biologie)
Voortplanting | Biodiversiteit | Interacties tussen organismen | Ecosystemen
Isaac-biologie 3e graad
- D-finaliteit – Themaoverzicht
Biomoleculen | Cel en weefsels | Voortplanting | Immuniteit | Genetica | Biotechnologie | Evolutieleer
Differentiatie in Isaac gebeurt zowel op niveau als op interesse. Het differentiatieaanbod is blended en zowel op groeps- als op individueel niveau. Het aanbod voor individuele ondersteuning is digitaal en staat op Polpo, dat vertaalt zich voornamelijk in varianten van de Isaac-actie (toepassen).
Bij de evaluatie maken we een onderscheid tussen permanente evaluatie en eindevaluatie. Afhankelijk van de fase in de module zetten we één van de twee soorten evaluatie in:
- Permanente evaluatie
- Dit is een proces- en productevaluatie.
- De leerling en leerkracht krijgen inzicht in de vorderingen van de leerling tijdens de instructieweken.
- Afhankelijk van de activiteit gebeurt de evaluatie door de leerkracht, een medeleerling (peer) of de leerling zelf (zelfevaluatie).
- De evaluatie gebeurt voornamelijk aan de hand van experimenten.
- Eindevaluatie
- Op Polpo voorzien we op het einde van een thema modelvragen waarin we een suggestie doen om het kennen en kunnen te toetsen.
- De eindevaluatie gebeurt tijdens toetsen en de Isaac-actie (toepassen).
- We hebben aandacht voor proces en product bij evaluatie van de Isaac-actie.
- Voor ‘kennen’ toetsen we in een gesloten-boektoets waarin we enkel het begrippenkader bevragen zoals het in het vademecum is opgenomen.
- Het ‘kunnen’ evalueren we met een open-boektoets waarin leerlingen gebruikmaken van het vademecum.
Digitaal op Polpo
- Miniwebsite
- Digitale oefeningen
- Jaarplan en concordantielijst
- Correctiesleutels
- Evaluatiemateriaal
- Differentiatiemateriaal
- Handleiding met lessuggesties
- Bordboek per module
Op papier
- Modules voor de 2e graad D-finaliteit zijn er 4 of 6 modules per leerjaar en richting (1 of 2 uur):
Isaac-biologie 3 (D – 1 uur)
Isaac-biologie 3 (D – 2 uur)
Isaac-biologie 4 (D – 1 uur)
Isaac-biologie 4 (D – 2 uur) - Modules voor de 3e graad D-finaliteit:
wiskundige richtingen (biologie in de lestabel): Isaac-biologie 5/6
wetenschappelijke richtingen: Isaac-biologie 5/6 – wetenschappen
Isaac-biologie 3: zomer 2023
Isaac-biologie 4: zomer 2024
Isaac-biologie 5: zomer 2023
Isaac-biologie 6: zomer 2024