die Keure Educatief

Uitdaging wiskunde  |  3e kleuter – 6e leerjaar

Krak

Krak is een uitdagend aanbod wiskunde voor hoogbegaafde leerlingen, bruikbaar naast elke methode.

  • Thematische wiskundebundels
  • Zelfstandige verwerking
  • Domeinoverschrijdend

Blader door het materiaal

Je bekijkt hier een selectie van het lesmateriaal.

  • Filter verwijderen

Krak 1 - tipsbundel

Ga je mee?

Krak 1 - werkboek

Ga je mee?

Krak 1/2 - werkboek

Naar de kermis

Krak 2/3 - werkboek

Ieder zijn plek

Bestel een ontdekpakket

Benieuwd naar een methode? Laat je contactgegevens na en we bezorgen je graag een gratis ontdekpakket op school. Onze adviseurs nemen contact op om een voorstelling vast te leggen.

Ontdek meer over Krak

Wiskunde voor hoogbegaafde leerlingen

Met Krak wordt niet vooruitgelopen op de leerstof van de volgende leerjaren. De thematische context zorgt ervoor dat de leerstof van het leerjaar/de leeftijdsgroep op een complexer verwerkingsniveau ingeoefend wordt en vormt daardoor een grote uitdaging voor de hoogbegaafde leerling.

Leerjaar is relatief

Krak biedt thematische werkboeken aan die gerangschikt zijn per leerjaar. Het leerjaar is echter relatief: een boekje dat de wiskunde van het 2e leerjaar oefent, biedt door het hogere verwerkingsniveau nog voldoende uitdaging voor een hoogbegaafde leerling van het 3e leerjaar. Dat zie je op het boekje doordat het cijfer kleiner en in kleur staat.

Bovendien is Krak bruikbaar naast elke wiskundemethode.

Domeinoverschrijdend

Het pakket oefent wiskundige vaardigheden, maar zet tegelijk ook in op andere domeinen: 

  • wereldoriëntatie: thematische werkboeken die gelinkt zijn aan de wereldoriëntatie van de verschillende leeftijden
  • talige vaardigheden: opdrachten moeten zowel talig als wiskundig geanalyseerd en
    geïnterpreteerd worden om aan de slag te gaan.
  • leren leren: de leerlingen maken actief gebruik van strategieën om het werkboek op te lossen en ze leren hoe ze een opdracht uitvoeren die niet vanzelfsprekend is

Thematische werkboeken

Elk werkboek bevat losse oefeningen. Een oefening bestaat uit 1 of 2 bladzijden, soms aangevuld met een knipblad. De verschillende werkboeken hebben onderling geen inhoudelijk of chronologisch verband, met uitzondering van ‘De codekrakers’. De werkboeken kunnen dus los van elkaar en op elk tijdstip in het jaar ingezet worden, naargelang het niveau en de interesses van de leerling. 

Correctiesleutel

De correctiesleutel gebruikt de leerkracht om het werk van de leerlingen te corrigeren, of zet je in als zelfcorrectietool.

Tipsbundel

De tipsbundel vormt de schakel tussen het werkboekje en de correctiesleutel. We zien die als een Eerste Hulp Bij Oefeningen: de leerling zit vast met een bepaalde opdracht, maar wil die zelf oplossen en niet zomaar kopiëren uit de correctiesleutel. In de tipsbundel krijgt de leerling een tip waarmee we hem een stapje op weg helpen. Dit kleine duwtje kan genoeg zijn om toch zelfstandig de opdracht te maken. De tipsbundel ondersteunt zo de motivatie en het zelfsturend leren van de leerlingen. Je gebruikt de tipsbundels leerling- of leerkrachtgestuurd:

  • Leerlinggestuurd: De leerling beslist zelf wanneer, hoeveel, welke… tips hij bekijkt. Zo stuurt de leerling zelf zijn leerproces.
  • Leerkrachtgestuurd: De leerkracht heeft de touwtjes in handen en beslist hoe en wanneer de tips worden gegeven aan de leerling.

Als een leerling de tipsbundel gebruikt, duidt hij dit aan op de overzichtspagina van het werkboekje. De leerling kleurt het bolletje ‘ik kan het alleen’. Zo heb je als leerkracht een zicht op het leerproces van de leerling doorheen het werkboekje.

Nieuws, acties en inspiratie