Frans | B-stroom en A-finaliteit
Max-Frans
Max-Frans wil leerlingen het plezier bijbrengen van het communiceren in een vreemde taal. Dat lukt door hen onmiddellijk inzetbare woordenschat.
- Speelse werkvormen
- Authentiek tekstmateriaal
- Functionele taalverwerving
- Instructievideo’s
- Eenvoud en eenduidigheid
Bekijk de video's
In deze afspeellijst ontdek je de sterktes van de methode en extra toelichting.
Blader door het materiaal
Je bekijkt hier een selectie van het lesmateriaal.
Maak een afspraak
helpen je graag verder.
De adviseur komt graag langs voor een
presentatie op school of online.
Ontdek meer over Max-Frans
Max-Frans is een blended methode, want leren gebeurt zowel op papier als digitaal. We maken bewust de afweging tussen papier of digitaal waar de didactiek een meerwaarde is voor het leerproces van de leerling. Als leerkracht kies je zelf welke materialen je wanneer inzet. Al ons digitaal materiaal vind je op Polpo.
Diabolo
De modules van Max-Frans volgen de Diabolo-structuur van die Keure die de lestijden opdeelt in drie fasen:
Ontdekken (intro)
Elke module start met ‘Découverte’ als intro: een korte activiteit die interesse wekt, de voorkennis activeert en dus motiveert.
Onderwijzen (midden)
Daarna volgt ‘Mission’ als midden: een reeks lesactiviteiten om instructie te geven, te laten oefenen, te differentiëren en te evalueren.
Toepassen (outro)
De ‘Action’ sluit de module af met een opdracht die de synthese en transfer is van wat er in die module geleerd en geoefend is, binnen de talige situatie/het thema van de module. Voor die transferopdracht passen leerlingen de geziene leerstof toe in een andere context, met en voor een publiek. De leerkracht evalueert procesgericht.
Spiraalaanpak
De modules bouwen telkens verder op de eerder verworven kennis en vaardigheden. Dankzij die spiraalaanpak herhalen de leerlingen automatisch de leerstof en kan de leerkracht ook vroeger evalueren, remediëren en differentiëren.
Functioneel schrijven
Leerlingen noteren bij Max-Frans enkel als dat bijdraagt tot de verwerking van de leerstof of bij een eigenlijke schrijfopdracht. Zo benutten ze de kostbare tijd, die ze anders gebruiken om te pennen, volledig om mee te redeneren, te discussiëren en te argumenteren, kortom om hun communicatievaardigheden te oefenen.
Eenvoud en eenduidigheid
Doorheen de methode streven we naar eenvoud en eenduidigheid, zowel in de formulering van opdrachten als in de lay-out. De lay-out van de modules is rustig, maar fris. Belangrijk is ook dat we voldoende interlinie voorzien in de teksten en dat we daarbij een eenvoudig, duidelijk lettertype gebruiken. Op de frontcover staat een afbeelding die het thema weergeeft van de module. De backcover bevat dan weer een kort overzicht van wat de leerlingen hebben geleerd.
Max-Frans gebruikt pictogrammen die leerlingen structuur bieden bij hun opdrachten. Vanaf de tweede graad zijn de opdrachten steeds enkel in het Frans geformuleerd, maar telkens heel eenduidig en eenvoudig. Een module bevat de basisleerstof en is dus haalbaar voor elke leerling, met uitzondering van de opdrachten met de picto voor ‘uitbreiding’. Die opdrachten zijn vrijblijvend.
Structuur
Max-Frans bestaat uit meerdere modules per leerjaar. Elke module heeft een doorlooptijd van een 8-tal lestijden.
De modules hebben een welbepaalde volgorde en werken elk rond een thema of talige context, met beknopte, essentiële theorie en veel oefeningen op maat van elke leerling. De bouwstenen van Frans, zoals aangegeven in de eindtermen en leerplannen, komen aan bod doorheen de verschillende modules, gespreid over de twee leerjaren van een graad.
Elke module bevat een aantal vaste rubrieken.
- Tu parles!: bevat de taalhandelingen die leerlingen kunnen inzetten bij het communiceren, gebundeld volgens concrete situaties
- Sac à mots:
– actieve woordenschat die heel consequent wordt ingeoefend doorheen de module en toegepast bij de verschillende vaardigheden
– is per woordveld verzameld op een aantrekkelijke tekening om de betekenis van het woord makkelijk te achterhalen zonder de vertaling
- Boite à outils: grammatica (het taalstysteem) wordt hier overzichtelijk en gebundeld weergegeven
Inhoud
Elke module is uitgewerkt rond een talige situatie die aanzet tot actie en die inzet op actief communiceren. Het tekstmateriaal dat hiervoor wordt ingezet, is authentiek en heel functioneel gekozen. Vanuit dat authentieke materiaal brengen we actieve woordenschat en een functioneel taalsysteem aan, telkens met het oog op het communicatieve doel dat aan het thema is gekoppeld. De werkvormen die we inzetten bij de opdrachten zijn activerend en gevarieerd. Zo proberen we de leerlingen te boeien en te motiveren om Frans te leren en in te zetten in realistische situaties. In de eindtermen en de leerplannen ligt bij de kenniselementen de nadruk op het gebruiken. Om de flow van de oefeningen – het gebruiken en toepassen – niet te onderbreken, hebben we ervoor gekozen om de theorie, hoe beperkt ook, achteraan te plaatsen in de modules. Met een duidelijke picto verwijzen we naar die pagina’s met theorie zodat leerlingen daar meer achtergrond vinden bij het onderwerp. Elke activiteitenreeks bevat een aantal doe-opdrachten. Zo hoeven leerlingen nooit een hele reeks gelijkaardige oefeningen te maken en hebben ze voldoende afwisseling, wat hun aandacht en motivatie stimuleert.
Woordenschat
De actieve woordenschat wordt afgebeeld.
Max-Frans biedt digitaal mogelijkheden tot differentiatie op Polpo:
- Differentiatie op interesse: leerlingen krijgen verbredende opdrachten als aanvulling bij het basismateriaal.
- Differentiatie op niveau: leerlingen krijgen zowel moeilijker als makkelijker tekstmateriaal om te remediëren en te verdiepen.
- Differentiatie voor wie extra ondersteuning nodig heeft: bij het lezen beschikken leerlingen digitaal ook over de audioversie van de teksten in de module.
Tussentijdse evaluatie
De brede evaluatie tussendoor geeft inzicht in de vorderingen van de leerling tijdens de instructieweken en stuurt de binnenklasdifferentiatie. Afhankelijk van de activiteit gebeurt die evaluatie door de leerkracht, een medeleerling of de leerling zelf, voornamelijk aan de hand van observatie, maar evengoed door korte summatieve toetsen.
Eindevaluatie
Max-Frans voorziet zowel permanente evaluatie als een klassieke toetsing bij elke module. De klassieke toetsing bestaat uit een taalbeschouwingstoets en een vaardigheidstoets. Zowel het kennen als het kunnen komen daarin aan bod.
Digitaal
- Digitale oefeningen
- Differentiatiemateriaal
- Concordantielijst
- Handleiding per module
- Bordboek
Op papier
1e graad:
- 5 modules per leerjaar
- Module 1 Max-Frans 1B: module die peilt naar de beginsituatie van de leerlingen.
- Module 5 Max-Frans 2B: module die de belangrijkste bouwstenen herhaalt die aan bod kwamen in de 1e graad.
2e graad:
- 6 modules per leerjaar
- Derde graad
- 7 modules per leerjaar
De uitgaven van Max-Frans volgen de timing van de nieuwe eindtermen:
Max-Frans 1: beschikbaar
Max-Frans 2: beschikbaar
Max-Frans 3: beschikbaar
Max-Frans 4: beschikbaar
Max-Frans 5: zomer 2023
Max-Frans 6: zomer 2024
Max-Frans 1e en 2e graad
Elke module werkt rond een thema dat aansluit bij de interesse van de leerlingen. Het thema bepaalt uiteraard de woordvelden die aan bod komen als actieve woordenschat.
Max-Frans 3e graad
Elke module focust op een personage met een specifieke studie- of beroepsgebied. De 6 personages zijn elk afkomstig uit een ander Angelsaksisch land. Zo komen de leerlingen in aanraking met de verschillende culturen uit de Angelsaksische wereld, maar ook met de specifieke accenten. De modules in de 3e graad doorlopen een verhaallijn die nauw aansluit bij de interesse van de leerlingen, hoe uiteenlopend de interessedomeinen ook zijn.
De eerste module stelt de 6 personages voor.