die Keure Educatief

Maatschappelijke vorming  | B-stroom & A-finaliteit

Max-mavo

Max is een nieuwe methode maatschappelijke vorming voor leerlingen uit de B-stroom en A-finaliteit.

  • Authentieke context
  • Inzicht in maatschappelijke thema’s
  • Eenvoud en eenduidigheid

Bekijk de video's

Verschijnt binnenkort.

Blader door het materiaal

Je bekijkt hier een selectie van het lesmateriaal.

  • Filters verwijderen

Maak een afspraak

Benieuwd naar een methode? Laat je contactgegevens na en onze adviseurs
helpen je graag verder.
De adviseur komt graag langs voor een
presentatie op school of online.

Ontdek meer over Max-mavo

Met Max-mavo laat je jouw leerlingen inzicht krijgen in hun eigen identiteit, die van anderen en van de diverse maatschappij. Dankzij het brede aanbod aan lesmateriaal en de betekenisvolle thematische modules worden de leerlingen maatschappelijk gevormd. Ze leren een kritische, maar respectvolle houding aannemen ten opzichte van zichzelf, maar ook ten opzichte van de wereld om zich heen. Zo worden ze volwaardige deelnemers aan de maatschappij, als persoon in interactie met anderen, maar ook als economisch en financieel geletterde consument.

Opbouw

Max-mavo is opgebouwd uit modules. Elke module werkt toe naar een doelbewuste, actieve, functionele opdracht. Daarbij heeft de methode heel uitdrukkelijk aandacht voor de verschillende interessedomeinen van de leerlingen uit de B-stroom en A-finaliteit.

Didactiek

Max-mavo is opgebouwd volgens het Diabolo-concept:

Diabolo - Ontdekken  Ontdekken (intro)

Een korte activiteit die de interesse wekt en de voorkennis activeert.

Diabolo - Onderwijzen  Onderwijzen (midden)

Een reeks lesactiviteiten waarmee je instructie geeft, oefent en differentieert volgens interesse en niveau. In de reeks lesactiviteiten verwerken de leerlingen de bouwstenen die ze nodig hebben om aan de hand van authentieke contexten meer duidelijkheid te krijgen over zichzelf als persoon, in relatie met de anderen en met de wereld.

Diabolo - Toepassen  Toepassen (outro)

Die opdracht is enerzijds zowel de synthese als de transfer van wat in de module is geleerd en geoefend. Anderzijds realiseren de leerlingen een betekenisvolle, doe-opdracht.

  • Max-mavo 1: zomer ‘23
  • Max-mavo 2: zomer ‘24
  • Max-mavo 3-6: volgt later

Nieuws, acties en inspiratie

Max-netwerkdagen

Ontdek Max voor de B-stroom of A-finaliteit, babbel met collega’s en volg een boeiende lezing.