die Keure Educatief

Beeld  |  A- en B-stroom

Zap

Zap bestaat uit drie thematische magazines met een rijkdom aan materiaal en technieken. De blended methode Zap is geschikt voor scholen die muzische vorming multidisciplinair aanbrengen.

  • Kunstmagazines
  • Expressie via de taal van beelden
  • Digitale tijdlijn
  • Oog voor kunstzinnige en culturele diversiteit
  • Miniwebsite per magazine

Bekijk de video's

In deze afspeellijst ontdek je de sterktes van de methode en extra toelichting.

Blader door het materiaal

Je bekijkt hier een selectie van het lesmateriaal.

  • Filters verwijderen

Zap -
introles

De wonderen van het dierenrijk
uit het magazine Dieren

Zap -
stappenplan en checklist

Artwork hoogdruk gomstempel
uit het magazine Dieren

Zap -
stappenplan en checklist

Artwork mijn spullen
uit het magazine Identiteit

Zap -
techniek

Kleuren mengen
uit het magazine Identiteit

Maak een afspraak

Benieuwd naar een methode? Laat je contactgegevens na en onze adviseurs
helpen je graag verder.
De adviseur komt graag langs voor een
presentatie op school of online.

Ontdek meer over Zap

Zap is een blended methode, want leren gebeurt zowel op papier als digitaal. 
We maken bewust de afweging tussen papier of digitaal waar de didactiek een meerwaarde is voor het leerproces van de leerling. Als leerkracht kies je zelf welke materialen je wanneer inzet. Al ons digitaal materiaal vind je op Polpo. 

Waarom Zap?

Al van kindsbeen af uiten we onszelf via beelden. We trekken lijnen. Hard, zacht, dik, dun vol, onderbroken … Tekeningen geven gestalte aan wat in ons leeft en wat we rondom ons ervaren.

Vaak worden onze beeldcreaties beoordeeld door mensen in onze omgeving. Zodra we daar bewust van worden, hebben we de neiging te denken dat we het niet goed kunnen. We staan dan erg kritisch tegenover onze eigen beeldtaal en besluiten ermee te stoppen. Dat is jammer. Daar wil Zap net een einde aan maken.

Talent is absoluut geen vereiste om je te uiten via beelden, het gaat om motivatie. Beelden zijn een boeiende taal omdat je er veel mee kunt bereiken. Beelden zeggen namelijk vaak veel meer dan woorden. Ze zijn een communicatiemiddel: je kunt ermee ontroeren, aanspreken, afstoten, verduidelijken en zoveel meer. Vanuit de maatschappelijke en culturele omgeving gaan leerlingen in dialoog met zichzelf, de anderen en de wereld.

Zap besteedt aandacht aan het ruime bouwstenenpakket van de beeldtaal en de rijkdom aan materiaal en technieken. Maar ze zijn nooit een doel op zich. De leerlingen integreren de bouwstenen en technieken steeds in de unieke beeldboodschappen die ze creëren en uitdragen. Enkel zo bekom je de typische authenticiteit die eigen is aan kunst.

Het doel van de methode Zap is jongeren een oog te geven voor de kunstzinnige en culturele diversiteit en hen hun eigen mogelijkheden te laten verkennen.

Diabolo

Zap bevat 3 magazines, elk magazine werkt naar een drietal opdrachten of artworks toe. De opdrachten zijn opgebouwd volgens het Diabolo-model van die Keure dat de lestijden opdeelt in drie fasen:

Diabolo - Ontdekken  Ontdekken (intro)
Het beschouwen maakt een aanzienlijk deel uit van elk magazine. Zap prikkelt de leerlingen om op ontdekkingstocht te gaan in de wereld van de kunst. In ieder magazine zoomen we in op enkele kunstenaars en kunstwerken. Op het einde van ieder hoofdstuk vind je een QR-code. Door deze code te scannen, krijgen de leerlingen toegang tot heel wat extra materiaal om meer te weten te komen over de kunstenaars en hun werken.

Diabolo - Onderwijzen  Onderwijzen (midden)
Nadat ze zich hebben laten inspireren tijdens het beschouwen, werken de leerlingen een drietal kunstwerken of artworks uit. Indien relevant, laten we de leerlingen tijdens het creatieproces kennismaken met een aantal bouwstenen en technieken die ze kunnen gebruiken bij het uitwerken van de opdracht.

Diabolo - Toepassen  Toepassen (outro)
Op het eind van elk artworkproces krijgen de leerlingen de gelegenheid om te reflecteren over het verloop ervan. Voor de leerkracht voorzien we een observatielijst op basis van de eindtermen en leerplandoelen.

 

Zelfevaluatie

Na afloop van een artwork kan de leerling zichzelf evalueren met behulp van een rubric.

Evaluatie door de leerkracht

Ook de leerkracht kan het artwork van de leerlingen evalueren. Hij of zij doet dat met behulp van een observatielijst. De observatielijst is opgebouwd vanuit de structuur beschouwen, creëren, evalueren.

Digitaal op Polpo

  • Kunstlijn per magazine
  • Miniwebsite per magazine
  • Video- en audiomateriaal
  • Handleiding
  • Bijlagen
  • Bordboek per magazine

Op papier

  • 3 magazines

De activiteiten in Zap gaan steeds over expressie en over creatieve, persoonlijke beeldverwerkingen (interpretaties) rond een aantal thema’s:

  • Identiteit
  • Dieren
  • Natuur en landschap

Nieuws, acties en inspiratie